SEOدامنه

چگونه نام دامنه برای سایت خود انتخاب کنیم

شاید اولین موردی که پیش از انتخاب طرح و برنامه‌نویسی سایت شما اهمیت داشته باشد، انتخاب نام دامنه‌ی سایت شما باشد. اگر فکر می‌کنید کسب و کار موفقی دارید که مشتریان و کاربران شما اهمیتی به نام دامنه‌ی شما نمی‌دهند شاید خیلی نظر دقیقی نباشد.

نام دامنه‌ی سایت شما از این جهت اهمیت دارد که اولین چیزی است که در ذهن بازدیدکنندگان سایت شما تداعی می‌شود. اینکه این نام بتواند احساس خوبی چه از نظر معنا و مفهوم و همچنین املای صحیح داشته باشد می‌تواند به بهبود سایت شما کمک کند. از طرف دیگر نام دامنه سایت شما می‌تواند سئو سایت شما نیز کاربرد داشته باشد. چنانچه نام دامنه با کلید واژه‌های سایت شما تطابق داشته باشد می‌تواند رتبه‌ی بهتری در موتورهای جستجو کسب کند. در پایان اینکه نام دامنه، برند شما را تعریف می‌کند. درباره این موضوع در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد.

پسوندهای محبوب

به طور کلی پسوند com یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین پسوند‌های نام دامنه است که تقریبا حدود ۴۳ درصد دامنه‌های اینترنتی از این پسوند استفاده می‌کنند. چراکه به خاطر سپاری این پسوند برای عموم مردم آسان است.

نام دامنه قابل برند شدن باشد

نام دامنه به بازدیدکنندگان سایت شما کمک می‌کند که آن را پیدا کنند، به خاطر بسپارند و با دیگران به اشتراک بگذارند. هر چه این نام ساده‌تر و کوتاه‌تر باشد امکان به اشتراک گذاری و به خاطر سپاری آن آسان‌تر و موفق‌تر خواهد بود. همچنین اینکه یک نام قابل برند شدن همیشه در رقابت‌ها جلوتر از دامنه‌هایی خواهد بود که معنای عمومی داشته باشند.

سه روش برای ایجاد نام دامنه قابل برند شدن این موارد هستند:

  1. کلمات جدید بسازید، مثل کاری که گوگل، بینگ و یاهو کردند.
  2. از کلمات موجود برای ترکیب کلمات استفاده کنید. به این منظور می‌توانید از روش‌های اصطلاح‌نامه‌ها (تزاروس) استفاده نمایید.
  3. از سرویس‌ها و ابزارهای تولید کننده نام استفاده کنید. حتما ایده‌هایی خوبی میان این اسامی وجود خواهد داشت.

هرچه کوتاه‌تر بهتر

تقریبا بیشتر دامنه‌های ثبت شده در اینترنت حدود ۱۱ نویسه دارند. با اینکه انتخاب نام‌های کوتاه و دامنه‌هایی با کوتاه‌ترین نویسه‌ها دشوار است اما بهتر است که نام دامنه‌ی سایت خود را تا حد امکان کوتاه و با کمترین هجا انتخاب کنید.

نوشتن آن آسان باشد

یکی از مشکلاتی که بیشتر برای کاربران فارسی زبان ایجاد می‌شود این است که نام دامنه‌ی خود را به چه صورتی بنویسند. حقیقتا نوشتن نام دامنه به فارسی یا فینگلیش کار دشواری است چراکه استاندارد واحدی میان مردم برای نوشتن این نام‌ها وجود ندارد. مثلا کلماتی که با «ه» پایان می‌یابند با h انتهایی نوشته شوند یا خیر.
برای پیدا کردن بهترین نام می‌توانید هر دو را در گوگل جستجو کنید و نامی که بیشتری نتیجه را دارد را انتخاب نمایید، چون عامه پسند‌تر خواهد بود.

تلفظ آن آسان باشد

برای انتخاب نام دامنه باید توجه داشته باشید که واژه‌ی مورد نظر شما به راحتی با دهان قابل ادا باشد که به سادگی و بدون کوچک‌ترین مشکلی بین کاربران منتقل شود.

از استفاده خط تیره و اعداد بپرهیزید

وجود خط تیره و اعداد در کنار نام یا کاراکترهای متنی می‌تواند به خاطر سپردن نام دامنه را برای کاربران دشوار کند. به همین منظور تا حد امکان از انتخاب نام‌هایی که شامل اعداد یا کاراکتر‌هایی مانند خط تیره هستند در نام دامنه‌ی خود بپرهیزید.

به زمینه‌ی فعالیت خود توجه کنید

یکی از موارد که اهمیت زیادی در انتخاب نام دامنه دارد این است که به هدف و زمینه‌ی فعالیت کسب و کار در انتخاب نام توجه شود. مثلا اگر فعالیت شما در زمینه خدمات کامپیوتری است بهتر است نامی را انتخاب کنید که کلمات مرتبط مانند کامپیوتر، اینترنت یا فناوری در آن به کار رفته باشند.

نام تجاری شما تکراری نباشد

حتما توجه داشته باشید نامی که انتخاب می‌کنید قبلا توسط دیگران انتخاب یا استفاده نشده باشد. این موضوع هر از جهت حقوقی و هم از این نظر که می‌تواند آینده‌ی کسب و کار شما را رقم بزند قابل اهمیت است. برای این منظور می‌توانید نام مورد نظر خود را در سایت‌های معرفی کسب و کار‌ها یا حتی موتور‌های جستجو بررسی کنید و از این بابت اطمینان پیدا کنید که این نام قبلا استفاده نشده باشد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن